Instalacja gazowa LPG – montaż i serwis

W naszej firmie znajdziecie Państwo instalacje gazowe dostosowane do samochodów prawie wszystkich marek bez względu na pojemność i moc silnika, również do silników typu Bokser, Turbo, Kompresor, FSI, TFSI, TSI oraz Diesla.

W ofercie sprawdzone instalacje Elpigaz:

  • do samochodów z wtryskiem jednopunktowym
  • do samochodów 4 cylindrowych z wtryskiem wielopunktowym
  • do samochodów 5,6 cylindrowych z wtryskiem wielopunktowym
  • do samochodów 8-12 cylindrowych z wtryskiem wielopunktowym
  • do samochodów z wtryskiem bezpośrednim
  • instalacje  zgodne z Regulaminem 115 EKG ONZ

Pełna oferta obejmuje zarówno urządzenia przeznaczone do najnowocześniejszych pojazdów, samochodów średniej klasy, jak i pojazdów starszych. Jednak niezależnie od wieku auta, w którym montowana jest instalacja gazowa , zawsze spełnia ona rygorystyczne wymogi jakościowe i techniczne.

Rozwiązania stosowane w naszym zakładzie powstały w ścisłej współpracy z firmą Elpigaz, dostawcą kompletnych, markowych instalacji gazowych.

Generacje instalacji LPG

I generacja

Do samochodów wyposażonych w gaźnik, wtrysk jednopunktowy lub wielopunktowy bez katalizatora. W tych systemach LPG w fazie ciekłej przechodzi ze zbiornika gazu poprzez wielozawór do reduktora-parownika (gdzie zostaje podgrzany przez wodzę pochodzącą z układu chodzenia) i przechodzi z fazy płynnej w fazę lotną i jest gotowy do zmieszania się z powietrzem.

Dalej gaz dostaje się poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki gazu (register) do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. W układach I generacji nie możliwości dostosowania układu zasilania do aktualnego sposobu pracy silnika (wzbogacenie mieszanki przy przyspieszaniu, odcinanie dopływu gazu przy zwalnianiu itp.).

II Generacja

Do samochodów wyposażonych w jedno i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sondą lambda). W takich pojazdach nie wolno stosować systemów I generacji ponieważ grozi to uszkodzeniem katalizatora. Urządzenia te posiadają dodatkową elektronikę współpracującą z oryginalnymi czujnikami, które znajdują się na silniku.

W tym układzie, podobnie jak w układach I generacji, gaz w fazie ciekłej dostaje się do reduktora-parownika, gdzie przechodzi w fazę lotną. Następnie gaz dostaje się poprzez regulator dawki gazu (attuator) do miksera. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą elektronicznego układu sterującego który decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujących się na silniku.

IV Generacja Wtrysk sekwencyjny,

do samochodów wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sondą lambda oraz system diagnostyki pokładowej – EOBD lub OBDII). Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której wyeliminowane zostały różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną.

W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny. Z reduktora-parownika gaz doprowadzony jest do wtryskiwaczy SGI zamontowanych na dolocie kolektora ssącego każdego cylindra. Komputer oblicza moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno. Dzięki temu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz, samochód uzyskuje znakomitą charakterystykę jezdną.

Systemy IV generacji dają następujące korzyści:

  • brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym,
  • pełna integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa się na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi),
  • nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym (możliwość bezpiecznego stosowania w samochodach wyposażonych w plastikowe kolektory ssące),
  • niska emisja szkodliwych dla zdrowia składników spalin (bezproblemowe spełnienie wymagań norm Euro 3 i Euro 4),
  • automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe (po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika),
  • automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu.

Stella OBD

    System wtrysku gazu – „Stella OBD”

System wtrysku gazu – „Stella OBD”

 Ulotka ExclusiveLine

  

Zapalanie się kontrolki „check engine” (awaria silnika) po przejściu na gaz nie jest już koszmarem ani montażystów instalacji, ani kierowców a to dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań takich jak wtrysk gazu „Stella OBD”. Ta „Super Nowość” firmy Elpigaz jest ze wszech miar nowoczesna i doskonała pod każdym względem. Najtrudniejszym i zarazem najbardziej odpowiedzialnym zadaniem montażystów systemów wtrysku gazu jest wykonanie odpowiedniej kalibracji instalacji. W praktyce oznacza to konieczność wykonania autokalibracji, korekt i jazd próbnych.


Jeżeli chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się więcej możesz stąd od razu przejść na stronę z formularzem i przesłać do nas zapytanie  

lub dzwoń i pytaj o więcej pod numery telefonów 58 684 85 49 , 606 794 329 , 503448695  od poniedziałku do piątku 8.00-18.00, sobota 9.00 – 14.00


„STELLA OBD” otwiera nowy rozdział wśród instalacji wtrysku gazu IV generacji.  

Korzyści:

  • brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym;
  • pełna integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa się na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi);
  • współpraca ze wszystkimi dostępnymi na rynku typami komunikacji (zarówno starszego typu: PWM, VPW i ISO 9141-2 oparte na komunikacji typu K-Line, jak i najnowsze typu CAN);
  • odczyt parametrów korekcji mieszanki długoterminowej („Slow fuel trim”) oraz krótkoterminowej („Fast fuel trim”) – sterownik gazowy (ECU Gaz) odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu tak, aby parametry „Slow fuel trim” oraz  „Fast fuel trim” oscylowały jak najbliżej oczekiwanych wartości fabrycznych;
  • system posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym;
  • automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe (po osiągnięciu odpowiedniej temperatury i obrotów silnika);
  • oraz automatyczny powrót na zasilnie benzynowe w przypadku braku gazu.

Aby zrozumieć wagę przełomu, warto zgłębić zasadę działania tego systemu z uwzględnieniem problematyki systemów samochodowej diagnostyki pokładowej OBD (EOBD).

 

W 2001 roku w Europie wprowadzono normę EOBD (European On Board Diagnostic) zobowiązującą wszystkich producentów sprzedających nowe samochody na rynku europejskim do stosowania odpowiedniego ujednoliconego systemu diagnostyki umożliwiającej zastosowanie uniwersalnego oprzyrządowania diagnostycznego kontrolującego wszystkie współpracujące ze sobą czujniki i elementy wykonawcze.

W szczególności działanie systemu EOBD uwzględnienia procesy mające wpływ na emisję spalin.

Samochody spełniające normę EOBD są wyposażone co najmniej w:

  • dwie podgrzewane sondy lambda;
  • wydajniejsze jednostki sterujące (16 lub 32-bitowe zawierające ponad 15 tys. stałych kalibracyjnych);
  • możliwość elektronicznego kasowania pamięci celem przeprogramowania sterownika
  • możliwość zmiany wersji komunikacji z komputerem zewnętrznym;
  • zmodyfikowany system odparowania par paliwa z procedurami diagnostycznymi takiego odparowania (modyfikacja polega na zastosowaniu elektromagnetycznych zaworów, czujnika par paliwa w zbiorniku oraz testu diagnostycznego);
  • system recyrkulacji spalin wyposażony w liniowy zawór recyrkulacji sterowany elektronicznie;
  • czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym
  • czujnik przepływającego powietrza, w celu określenia ilości przepływającego powietrza oraz stopnia obciążenia silnika.

Uszkodzenie kontrolowanego elementu powoduje przesłanie sygnału do centralnej jednostki sterującej (ECU) benzyny, gdzie wiadomości te zostają odczytane oraz przeanalizowane, a następnie sterownik podejmuje decyzje o dalszym działaniu.

Analiza polega nie tylko na sprawdzeniu usterek elektrycznych ale także poprawnej pracy układów pojazdu (sprawność katalizatora, szczelność układu parowania par paliwa, częstotliwość pracy czujników tlenu itp.). Zdarzało się, że ingerencja w układ zasilania wywoływała zakłócenia w pracy systemów EOBD i aktywację kontrolki MIL (Malfunction Identification Led) lub check engine (awaria silnika). Pomimo, że nie miały wpływu na poprawną pracę silnika, to były bardzo denerwujące dla użytkowników pojazdów.

Podczas kalibracji systemu wtrysku w pojazdach należy zwrócić szczególną uwagę na parametry korekcji mieszanki długoterminowej – „Slow fuel trim” i krótkoterminowej – „Fast fuel trim” systemu wtrysku benzyny. Aby ograniczyć czas tracony na kalibrację systemu wtrysku gazu oraz polepszyć jego skuteczność zaczęto się zastanawiać nad możliwością wykorzystania systemu EOBD i parametrów korekcji mieszanki do ustawienia wtrysku gazu.

Koncepcja w teorii jest bardzo prosta:

  • system powinien współpracować z różnymi standardami komunikacji EOBD;
  • algorytmy korekcji mieszanki powinny odpowiadać algorytmom zawartym we wszystkich sterownikach benzynowych;
  • system powinien być szybki i nadążać za zmianami parametrów EOBD.

Wszystkie powyższe kryteria spełnia nowy system wtrysku gazu współpracujący z systemem OBD (EOBD). System wtrysku gazu od strony mechanicznej jest dokładnie taki sam jak sekwencyjnego wtrysku gazu Stella.

Podstawowa różnica polega na sterowniku (ECU Gaz), który oprócz zaawansowanej elektroniki wewnątrz przez dodatkowe przewody elektryczne pozwala na podłączenie komunikacji OBD z auta. Istnieją dwa typy komunikacji:

  • typ K-Line – starsze systemy OBD;
  • typ H-L – komunikacja CAN.

Zaletą systemu Stella OBD jest możliwość:

  • współpracy ze wszystkimi dostępnymi na rynku typami komunikacji;
  • układy starszego typu: PWM, VPW i ISO 9141-2 oparte na komunikacji typu K-Line;
  • jak i najnowsze typu CAN.

Dzięki możliwości komunikacji sterownika gazowego (ECU Gaz) z diagnostyką OBD auta możliwy jest odczyt:

  • parametrów korekcji mieszanki długoterminowej („Slow fuel trim”) i krótkoterminowej („Fast fuel trim”);
  • sterownik gazowy (ECU Gaz) odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu;
  • parametry „Slow fuel trim” i „Fast fuel trim” oscylują w założonych wartościach fabrycznych;
  • system posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym.

Możliwości samoadaptacyjne może ograniczać jedynie strona mechaniczna instalacji gazowej, stąd też dla pełnego wykorzystania możliwości nowego sterownika konieczne jest stosowanie najwyższej klasy precyzyjnych wtryskiwaczy gazu oraz wysokowydajnych reduktorów. STELLA OBD”, jest godny polecenia.

Dotychczasowe doświadczenia w mojej firmie Eko-Pal, Auto Gaz Miszewo potwierdzają jego wysokie walory w nowoczesnych i najbardziej wymagających pojazdach. Nie ulega wątpliwości, że jest on najlepszym rozwiązaniem dla Państwa samochodu, biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości.

Stella Polare

Sekwencyjny wtrysk gazu Stella POLARE

Sekwencyjny wtrysk gazu Stella POLARE

Sekwencyjny wtrysk gazu Stella Polareto produkt linii Comfort przeznaczony do samochodów klasy średniej i wyższej.

Zastosowanie:

  • do silników 3 i 4 cylindrowych z wtryskiem wielopunktowym,
  • z doładowaniem (turbo) oraz bez,
  • o mocy do 200 KM.

Zalety sterownika Stella POLARE:

  • wyposażony we wszystkie niezbędne czujniki(czujnik temperatury reduktora,szeregowy czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz czujnik obciążenia silnika (MAP),
  • pełna diagnostyka pracy na gazie,
  • posiada opatentowany system emulacji wtryskiwaczy benzyny, pozwalający na dodanie jej podczas pracy na gazie,
  • możliwość bezprzewodowego połączenia z PC,
  • możliwość pobierania niezbędnych sygnałów z wtryskiwaczy benzyny,
  • zabezpieczenie silnika przed pracą na ubogich mieszankach,
  • odwzorowanie parametrów jazdy na benzynie w czasie jazdy na gazie.

Pobierz ulotkę

Vela FREESTYLE

Sekwencyjny wtrysk gazu Vela FREESTYLE – produkt linii ComfortLine firmy Elpigaz

Sekwencyjny wtrysk gazu Vela FREESTYLE - produkt linii ComfortLine firmy Elpigaz

Vela FREESTYLE to instalacja przeznaczona do silników 3 i 4 cylindrowych z wielopunktowym wtryskiem benzyny, wyposażonych w sondę lambda, z turbiną lub bez, o mocy do 200 KM. Sterownik jest wyposażony we wszystkie niezbędne czujniki: czujnik temperatury reduktora, czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz czujnik obciążenia silnika (MAP).

Vela FREESTYLE  to markowa instalacja, gwarantująca wysoką jakość dla klientów szukających ekonomicznych rozwiązań.

Zobacz także:

Ulotka Vela FREESTYLE

Film VELA FREESTYL

Wtrysk bezpośredni FSI, TSI, TFSI

Instalacje do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI, TSI, TFSI

Jesteśmy pierwszą firmą w Polsce wykonującą adaptacje LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Mamy doświadczenie w tym zakresie od ponad 10 lat.

Posiadamy własną hamownię podwoziową na której jesteśmy w stanie opracować nawet takie pojazdy które nie występują na listach producentów. Jednym z takich modeli jest Audi A7 3.0 TSI Kompresor o mocy 450 KM, którego nikt z konkurencji nie był w stanie poprawnie zaadaptować na gaz.

Jeszcze do niedawna adaptacja silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny – czyli wprost do komory spalania silnika na zasilanie gazowe była niemożliwa lub bardzo trudna – przede wszystkim z technicznego punktu widzenia.

Próby przeprowadzane za pomocą standardowych instalacji sekwencyjnych wtrysków gazu często kończyły się uszkodzeniami elementów układu zasilania benzyną. Najczęstszym problemem było przegrzewanie się wtryskiwaczy benzynowych, które podczas pracy silnika na gazie ulegały uszkodzeniom, gdyż nie przepływała przez nie benzyna.

Badania wykazały, że w niektórych zakresach obciążeń silnika, gdzie temperatura w komorze spalania silnika jest szczególnie wysoka konieczne jest, aby wtryskiwacz benzynowy pracował z minimalnym wydatkiem i podawał paliwo.

Podczas XI Forum Gazowego w Warszawie w 2007 roku, firma ELPIGAZ została nagrodzona za najnowsze rozwiązanie sekwencyjnego wtrysku gazu „Stella 4 DPI” dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Innowacyjność rozwiązania oferowanego przez firmę Elpigaz polega na tym, że:

  • sterownik „Stella 4 DPI” (Stella for Direct Petrol Injection”) przeznaczony jest do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny;
  • współpracuje ze sterownikiem benzynowym tak, że silnik jest chroniony przed uszkodzeniem wtryskiwaczy w każdym zakresie obrotów i obciążeń;
  • rozwiązanie to jest chronione kilkoma patentami;

Sterownik silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny realizuje znacznie więcej funkcji niż typowy sterownik silnika z pośrednim wtryskiem benzyny (do kolektora ssącego).

Sterownik „Stella 4 DPI”:

  • jest o wiele bardziej zaawansowany technicznie niż inne występujące na rynku sterowniki do sekwencyjnego wtrysku gazu;
  • bazuje na strategii pracy sterownika benzynowego i jest tak zwanym „układem nieingerencyjnym” (nie wpływa na pracę silnika na benzynie);
  • spełnia wymagania regulaminu EKG ONZ R 115 (Europejskiego regulaminu dotyczącego zabudowy instalacji gazowych w pojazdach).

Patrząc na zamontowaną instalację „Stella 4 DPI” trudno jest odróżnić ją od typowej instalacji „Stella”. Wynika to z tego, że elementy instalacji, jak i sposób montażu elementów jest jednakowy w obydwu instalacjach („Stella” i „Stella 4 DPI”), jedyną różnicę stanowi sterownik i jego podłączenia elektryczne, które w instalacji dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny zapewniają realizację znacznie większej ilości funkcji niż w tradycyjnych instalacjach sekwencyjnego wtrysku gazu.

Pozostałe elementy są takie same.[…] Niespotykanym dotąd rozwiązaniem zastosowanym w instalacji „Stella 4 DPI” jest kontrola temperatury spalin wylotowych i ewentualna reakcja systemu w przypadku, gdy temperatura wzrośnie.

Rozwiązanie to ma istotne znaczenie dla wytrzymałości silnika, chroniąc go przed nadmiernymi obciążeniami termicznymi, oraz dla ochrony katalizatora i zapewnienia jego jak najdłuższej żywotności.

Sterownik „Stella 4 DPI” diagnozuje wszystkie elementy instalacji gazowej mające wpływ na poprawne funkcjonowanie systemu na gazie i w przypadku wykrycia usterki sygnalizuje ten fakt na przełączniku, a w wymagających tego sytuacjach samoczynnie przełącza zasilanie gazowe na benzynowe.

Diagnoza działa w ten sposób, że jeśli usterka pojawiła się na chwilę, to po wyłączeniu zapłonu i ponownym uruchomieniu silnika możliwa jest dalsza jazda na gazie. W przeciwnym wypadku sterownik „Stella 4 DPI” nie pozwoli na dalszą eksploatację samochodu na gazie i kierowca będzie zmuszony udać się do zakładu montażu celem zlokalizowania i usunięcia usterki.

Rozwiązanie to zabezpiecza przed eksploatacją pojazdu z usterkami systemu gazowego, co ma bardzo duże znaczenie dla zapewnienia prawidłowej i jak najdłuższej eksploatacji silnika – na czym zależy każdemu użytkownikowi auta.

Instalacje z Regulaminem 115 EKG ONZ

Z przyjemnością informujemy, że posiadamy w swojej ofercie instalacje wg. Regulaminu 115 EKG ONZ do ponad 1100 modeli samochodów.

Co to jest Regulamin 115 EKG ONZ?

Regulamin 115 EKG ONZ , obowiązujący w Unii Europejskiej, precyzuje wymagania dla samochodowych instalacji gazowych LPG i CNG. Do najważniejszych z nich należą: spełnienie wymagań dotyczących emisji spalin zgodnych z normą Euro 4, współpraca sterownika gazowego z systemem EOBD, wszystkie elementy użyte do montażu musza być zgodne z „Wykazem elementów homologowanych według Regulaminu 115 EKG ONZ..”

Mieszkam w Szwecji, czy mogę zamontować instalacje LPG w Polsce?

Tak. Instalacje z Regulaminem 115 przeznaczona jest do wybranych samochodów z homologacją M1 i N1, które na stałe zarejestrowane są poza granicami Polski, między innymi w Szwecji , Niemczech jak iw pozostałych krajach Unii Europejskiej. Po montażu użytkownik otrzymuje się komplet stosownych dokumentów na podstawie, których dokonuje się zgłoszenia o adaptacji na LPG w odpowiednim urzędzie danego Kraju.

Jakie samochody mogę zaadaptować do jazdy na LPG zgodnie z Regulaminem 115?

Instalacje LPG są precyzyjnie dobierane do konkretnej marki i modelu samochodu. Posiadamy w swojej ofercie instalacje wg. Regulaminu 115 EKG ONZ do ponad 1100 samochodów między innymi do takich marek jak Audi, VW, Skoda, Seat, Opel, Saab, Mercedes-Benz, Maybach, Smart, Renault, Nissan, Dacia, BMW, KIA, Hyundai.

Jeżeli interesuje Cię cena adaptacji i dostępność instalacji LPG do konkretnego modelu, możesz stąd od razu przejść na stronę z formularzem i przesłać do nas zapytanie

Decydując się na montaż w naszej firmie masz pewność, że instalacje LPG z Regulaminem 115 to produkty najwyższej jakości m.in.

  • Spełnia wymagania dotyczące emisji spalin na poziomie Euro 4.
  • Współpracuje z różnymi standardami komunikacji EOBD/OBDII.
  • Pełna kompatybilność z systemem EOBD / OBDII.
  • Pełna diagnostyka pracy na gazie.
  • Autoadaptacja ECU.
  • Zabezpieczenie silnika przed pracą na ubogich mieszankach.
  • Brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
  • Pełna integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa się na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi).
  • Współpraca z większością występującymi na rynku typami komunikacji, zarówno K-Line, jak i typu CAN.
  • Odczyt parametrów korekcji mieszanki długoterminowej („Slow fuel trim”) i krótkoterminowej („Fast fuel trim”) – sterownik gazowy (ECU Gaz) odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu tak, aby parametry „Slow fuel trim” i „Fast fuel trim” oscylowały jak najbliżej oczekiwanych wartości fabrycznych.
  • System posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym.
  • Automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe (po osiągnięciu odpowiedniej temperatury i obrotów silnika).
  • Automatyczny powrót na zasilnie benzynowe w przypadku braku gazu.