DEGAmix to obecnie najbardziej zaawansowana instalacja gazowa do samochodów z silnikiem Diesla, skontaktuj się z nami.

Firma ELPIGAZ jako pierwsza w Polsce wprowadziła instalację LPG pod nazwą DEGAmix, do zasilania silników wysokoprężnych, czyli diesli.  To innowacyjne rozwiązanie polega na zasilaniu pojazdów z silnikami wysokoprężnymi jednocześnie dwoma rodzajami paliwa – olejem napędowym  oraz gazem LPG lub CNG. System zasilania  DEGAmix  pozwala obniżyć koszty eksploatacji pojazdu o ok. 10-25% dzięki zmniejszeniu zużycia ON przy podaniu w jego miejsce LPG lub CNG, które są znaczenie tańsze od oleju napędowego.

DEGAmix to Diesel and Gas Mixture – czyli Dual Fuel system, który może być stosowany w szerokiej gamie silników wysokoprężnych, wolnossących, z turbo i Comon Rail niezależnie od ich przeznaczenia. Jest pierwszą instalacją na polskim rynku posiadającą wszelkie niezbędne homologacje do stosowania w szerokiej gamie pojazdów:

 

System DEGAmix został wyróżniony nagrodą INPRO 2011 na Międzynarodowych Targach Gazowych GasShow przyznawaną producentom najlepszych i najbardziej innowacyjnych produktów w branży autogazu.

DZIAŁANIE

W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Zastosowanie systemu DEGAmix pozwala na zmniejszenie zużycia ON od 20 do 50 procent, przy podaniu w jego miejsce LPG (około 20 – 50 procent), który jest znacznie tańszy od oleju napędowego.

 

 

Rozwiązanie firmy ELPIGAZ nie wymaga ingerencji w dieslowski układ zasilania zarówno w część mechaniczną (wysokociśnieniową) jak i sterownik elektroniczny. W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu – do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju. Przy normalnej jeździe pojazdem zasilanym samym ON dawka paliwa jest regulowana poprzez nacisk na pedał przyspieszenia (gazu). Po wyposażeniu pojazdu w instalację DEGAmix system samoczynnie podaje do silnika dawkę gazu. Dodanie LPG powoduje zwiększenie momentu obrotowego silnika, w wyniku czego określoną moc silnik z systemem DEGAmix uzyskuje się przy mniejszym nacisku na pedał przyspieszenia (gazu) niż przy zasilaniu tylko ON.

System DEGAmix nie podaje gazu na biegu jałowym, przy hamowaniu silnikiem oraz na wysokich obrotach.

W przypadku awarii którekolwiek z elementów systemu DEGAmix lub po przekroczeniu granicznej temperatury gazów spalinowych w kolektorze wylotowym następuje automatyczne odcięcie dopływu gazu do silnika i przejście do zasilania wyłącznie olejem napędowym. Rozwiązanie to zapewnia całkowite bezpieczeństwo silnika oraz odporność na ewentualne awarie systemu.

Moc silnika wyposażonego w system DEGAmix wzrasta o około 10-15% przy jednoczesnym wzroście momentu obrotowego nawet o 20%. W większości silników wzrost momentu obrotowego jest zauważalny szczególnie w zakresie niskich prędkości obrotowych silnika, czyli tam gdzie jest najbardziej pożądany. Pojazd ma wyraźnie lepsze przyspieszenie, a jazda jest bardziej elastyczna.

Wyniki te jednoznacznie potwierdzają opinie kierowców, obserwacje podczas jazd testowych oraz badania przeprowadzone na hamowni podwoziowej. Powyższy wykres to przykładowa, zmierzona na homologowanej hamowni podwoziowej, charakterystyka mocy oraz momentu obrotowego silnika ciągnika siodłowego DAF XF 105.460 z 2006 roku z przebiegiem 520 tys. km.

Silnik tego pojazdu zasilany wyłącznie ON osiąga moc 431 HP (deklarowana przez producenta moc katalogowa nowego pojazdu to 460 HP) oraz moment obrotowy ~2100 Nm. Po włączeniu systemu DEGAmix moc silnika wzrosła do 491 HP (wzrost aż o 14%) zaś moment obrotowy do ~2320 Nm (wzrost o 10,5%). Co więcej, wraz ze wzrostem parametrów silnika znacząco spadło

EKONOMIA

Instalacja LPG do silników Diesla rozwiązaniem na rosnące ceny paliw

Ceny paliw nieustannie rosną – w ciągu ostatnich 10 lat wzrosły o ponad 100% !

Drożeją surowce, podnoszone są podatki i akcyzy, wzrastają marże producentów paliw i ich pośredników. Z drugiej strony konkurencja na rynku transportowym zaostrza się, a klienci oczekują obniżania cen.

 

Wykres: Zmiana ceny ON na przestrzeni 10 lat.

Niestety, nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie trend zmian cen paliw się zmienił.

Jednym ze sposobów radzenia sobie z trudną sytuacją rynkową jest podnoszenie efektywności własnych usług oraz szukanie rozwiązań obniżających koszty, takich jak DEGAmix.

 

Potencjał technologii DEGAmix dostrzeżemy szczególnie wyraźnie, gdy uświadomimy sobie, że koszt paliwa stanowi obecnie nawet 40-45% ogółu kosztów ponoszonych przez przewoźników.

Jeżeli dzięki zastosowaniu technologii DEGAmix obniżymy koszty paliwa o 10% to przełoży się to na spadek całkowitych kosztów prowadzenia działalności o 4-4,5%. Czy to dużo?

Jeżeli przyjmiemy, że marża przewoźnika jest na poziomie 15-20% to okazuje się, że dzięki zastosowaniu DEGAmix marża wzrasta nawet o 25%!  Wykres: Struktura kosztów typowej firmy transportowej

Przykładowa kalkulacja oszczędności dla samochodu ciężarowego MAN TGA 26.440, który podczas jazd testowych z ładunkiem spalał około 42 litrów ON na 100km. Silnik tego samochodu doskonale współpracuje z systemem DEGAmix, który dzięki mieszance ON z LPG istotnie podnosi efektywność spalania dodatkowo obniżając zapotrzebowanie na paliwo.

Przyjmujemy ceny paliw z miesiąca listopada 2011:
cena 1 litr ON = 5,50 PLN i cena za 1 litr LPG = 2,80 PLN.

 

a/ konfiguracja seryjna

zużycie ON: 42l / 100 km
koszt 100 km: 42 x 5,50 PLN = 231 PLN

b/ system DEGAmix

zużycie ON: 28l / 100 km
zużycie LPG: 10l / 100 km
koszt 100 km: 28 x 5,50 PLN + 10 x 2,80 PLN = 182 PLN

W efekcie dla testowego samochodu MAN TGA 26.440 uzyskano oszczędność na poziomie 49 pln / 100 km. Biorąc pod uwagę fakt, że samochody tej klasy zwykle przejeżdżają rocznie około 90-110 tysięcy km uzyskujemy oszczędność brutto na poziomie 50 tysięcy PLN na rok!

Należy podkreślić tu fakt, że występują pewne różnice w efektywności spalania mieszanki paliw doprowadzanej systemem DEGAmix  w zależności od producenta silnika, jego konstrukcji, pojemności oraz sposobu eksploatacji pojazdu.

Poniżej przedstawiamy zestawienie przykładowych oszczędności, które klienci Elpigaz uzyskali w swoich pojazdach eksploatowanych z różnym ładunkiem i w zróżnicowanych warunkach. Wszystkie pomiary spalania paliw zostały zweryfikowane komisyjnie.

Analizy oszczędności przeprowadzone na kilkudziesięciu pojazdach jednoznacznie wskazują, że im intensywniej pojazdy są eksploatowane, jeżdżą z większymi ładunkami i w trudniejszych warunkach (pokonywanie wzniesień, szybkie przejazdy, itp.) tym efektywność systemu DEGAmix  jest większa.