logo
Miszewo, ul. Księdza Franciszka Okroya 22
poniedziałek – piątek 8.00-18.00, sobota 9.00-14.00
tel. 58 684 85 49,606 794 329, 503 448 695
e-mail:
 

 

PORADY - warto wiedzieć


 
karty płatnicze

Jak eksploatować samochody z instalacja gazową?

Normalnym jest, że kupując samochód na giełdzie, czy z auto handlu chcielibyśmy, aby sprawował się bez zarzutu. Przyznam się, że osobiście nie lubię gdy samochód nie osiąga pełnej mocy albo, gdy silnik nierównomiernie pracuje. W ogóle nie przepadam za naprawami- są czasochłonne i kosztowne. Z drugiej strony, pomimo takich niechęci i tak po zakupie używanego auta odwiedzamy mechanika żeby polepszyć osiągi, zrobić przegląd - ogólnie dopasować „nabytek" do siebie. Kupując używany samochód z zamontowaną instalacją gazową również chcielibyśmy, aby jazda zarówno na gazie jak i na benzynie odbywała się bez zarzutu. Czy sprzedający, jest w stanie przekazać nowemu właścicielowi wszelkie istotne informacje dotyczące gazu? Na wszelki wypadek postaram się w tym materiale przedstawić najważniejsze sprawy w tej kwestii. Samochód używany z instalacją gazową. Jak dobrze kupić? Praca silnika na gazie zależy od poprawności pracy na benzynie. Jakie zatem elementy układu benzynowego mają wpływ na równomierną pracę silnika i dobre osiągi samochodu na gazie? Podstawowe zasady dotyczące instalacji gazowych:
  • Napełnianie zbiornika gazem odbywa się wyłącznie na wyznaczonych do tego stanowiskach. W Polsce obowiązujące przepisy wymagają, aby wszystkie czynności związane z tankowaniem przeprowadzał pracownik punktu tankowania gazem. Za granicą (Holandia, Niemcy, Francja) spotkać można stacje autogazu samoobsługowe. W Polsce takich nie ma!
  • Mieszanina propanu-butanu (LPG) jest cięższa od powietrza i w przypadku wycieków gromadzi się w najniższych partiach (zagłębienia, studzienki, itp.).
  • Wartość energetyczna jednostki objętości gazu propan-butan (np. 1 litr) jest mniejsza niż benzyny.Dlatego zużycie LPG jest o ok. 10-20% większe w stosunku do benzyny (w litrach /100 km). Oczywiście w porównywalnych warunkach eksploatacji.
  • Zbiornik ,ze względu na przepisy bezpieczeństwa, może zostać napełniony płynnym gazem (LPG) maksymalnie do 80% jego pojemności całkowitej (wodnej). Za ten warunek odpowiada wyposażenie zbiornika (zawór ograniczający napełnienie).
  • Regularnie, co 15-20 tys. km (nie rzadziej jednak, niż raz na 12 m-cy) należy wykonywać, w zakładach do tego uprawnionych, okresowe przeglądy techniczne instalacji gazowej.
Co dzieje się z benzynowym układem zasilania w samochodzie z elektronicznym wtryskiem benzyny podczas zasilania gazem? W samochodach z elektronicznym wtryskiem benzyny, elementy układu benzynowego podczas pracy silnika na gazie działają tak, jakby silnik był zasilany benzyną. Nieczynne są jedynie wtryskiwacze, które podczas pracy silnika na gazie są na stałe zamknięte. Żeby zapewnić poprawne działanie wtryskiwaczy benzyny uruchamianie silnika powinno zawsze odbywać się na benzynie! Warunek ten spełniają instalacje z elektronicznymi reduktorami-parownikami, gdzie po wybraniu na przełączniku zasilania gazem każdorazowe wyłączenie silnika zapewnia kolejny rozruch na benzynie i dalej automatyczne przełączenie z benzyny na gaz. Pompa paliwowa podczas jazdy na gazie cały czas pracuje a pompowana benzyna powraca do zbiornika ochładzając po drodze elementy układu benzynowego, odprowadzając ciepło z wtryskiwaczy benzyny. Zatem jazda na gazie bez odpowiedniej ilości benzyny w zbiorniku grozi zniszczeniem pompy benzynowej oraz przyspieszeniem zużycia pozostałych elementów układu paliwowego. W czasie jazdy na benzynie taki problem nie istnieje, ponieważ przy braku benzyny samochód po prostu zgaśnie i pompa nie będzie działać. Niekiedy stosuje się odcinanie zasilania pompy (niewskazane ze względów technicznych). Należy zapamiętać, że jeżeli pompa paliwowa pracuje podczas jazdy na gazie to w zbiorniku powinniśmy mieć benzynę w ilości minimum ¼ jego pojemności. W chwili uruchamiania zimnego silnika, zasilanego benzyną, następuje wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej, po to aby zapewnić spalanie, gdy silnik jeszcze nie osiągnął optymalnej temperatury pracy. Zwiększona dawka benzyny powoduje niepełne spalanie i wzrost emisji spalin oraz spłukiwanie oleju ze ścianek cylindrów. Zjawisko to jest intensywniejsze przy rozruchu w niskich temperaturach - wtedy również silnik dłużej się nagrzewa, a to oznacza jego dłuższą pracę na wzbogaconej mieszance paliwowo-powietrznej. Aby zmniejszyć do minimum czas pracy na benzynie instalacje gazowe wyposaża się w czujnik temperatury, który zapewnia przełączenie na zasilanie gazem natychmiast po osiągnięciu przez reduktor-parownik odpowiedniej temperatury – bez konieczności obciążania tym zadaniem kierowcy. Temperatura w komorze spalania silnika, w czasie jazdy na benzynie i LPG osiąga podobne parametry pod warunkiem, że układ gazowy jest wyregulowany prawidłowo i nie następuje zubożenie mieszanki gazowo-powietrznej. Instalacje wtrysku gazu, IV generacji, stosowane do samochodów z wielopunktowym wtryskiem benzyny są tak skonstruowane, że w przypadku nadmiernego zubożenia mieszanki następuje przełączenie z zasilania gazowego na benzynowy, zabezpieczając w ten sposób silnik przed pracą na gazie na ubogiej mieszance, która wpływa niekorzystnie na żywotność silnika. Układ zapłonowy przystosowany jest do pracy silnika na benzynie. Podczas pracy na gazie zapotrzebowanie na energie dla zapłonu mieszanki powietrzno-gazowej zwiększa się o ok. 30%, dlatego konieczne jest stosowanie wysokiej jakości przewodów wysokiego napięcia i świec zapłonowych. Niekiedy okazuje się, że cewka zapłonowa przy pracy na gazie wykazuje oznaki zużycia bądź uszkodzenia, które przy pracy na benzynie jest słabo zauważalne. Bardzo ważnym elementem układu benzynowego, mającym znaczący wpływ na poprawną pracę silnika na gazie, jest REGULATOR BIEGU JAŁOWEGO. Często jego wadliwe działanie objawia się pływającą pracą silnika na biegu jałowym na gazie. Przyczyną takiej pracy jest zabrudzenie urządzenia lub przepustnicy. Kupując samochód z zamontowaną instalacją gazową powinniśmy mieć na uwadze, że jest to pojazd dwupaliwowy i trzeba zapewnić w pierwszej kolejności prawidłową pracę silnika na benzynie, aby mógł poprawnie pracować i osiągać pełną moc w czasie jazdy na gazie! Autor:
mgr inż. Dariusz Wnuk
założyciel i właściciel firmy Eko-Pal

Kontakt i aktualne godziny pracy zakładu. SPRAWDŹ!
  1. Jak dobrze wybrać instalację gazową?
  2. Instalacje IV generacji
  3. Samochód używany z instalacją gazową. Jak dobrze kupić?
  4. Na wakacje z LPG