logo
Miszewo, ul. Księdza Franciszka Okroya 22
poniedziałek – piątek 8.00-16.00
tel/fax 58 684 85 49, 606 794 329, e-mail:
 

 

INSTALACJE LPG - Sekwencyjny wtrysk gazu - Stella OBD


 
karty płatnicze

    System wtrysku gazu - „Stella OBD”     

     Ulotka ExclusiveLine

 

Zapalanie się kontrolki „check engine” (awaria silnika) po przejściu na gaz nie jest już koszmarem ani montażystów instalacji, ani kierowców a to dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań takich jak wtrysk gazu „Stella OBD”. Ta „Super Nowość” firmy Elpigaz jest ze wszech miar nowoczesna i doskonała pod każdym względem. Najtrudniejszym i zarazem najbardziej odpowiedzialnym zadaniem montażystów systemów wtrysku gazu jest wykonanie odpowiedniej kalibracji instalacji. W praktyce oznacza to konieczność wykonania autokalibracji, korekt i jazd próbnych.


Jeżeli chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się więcej możesz stąd od razu przejść na stronę z formularzem i przesłać do nas zapytanie  

lub dzwoń i pytaj o więcej pod numery telefonów 58 684 85 49 lub 606 794 329 od poniedziałku do piątku 8.00-16.00


„STELLA OBD” otwiera nowy rozdział wśród instalacji wtrysku gazu IV generacji.  

Korzyści:

  • brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym;
  • pełna integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa się na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi);
  • współpraca ze wszystkimi dostępnymi na rynku typami komunikacji (zarówno starszego typu: PWM, VPW i ISO 9141-2 oparte na komunikacji typu K-Line, jak i najnowsze typu CAN);
  • odczyt parametrów korekcji mieszanki długoterminowej („Slow fuel trim”) oraz krótkoterminowej („Fast fuel trim”) - sterownik gazowy (ECU Gaz) odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu tak, aby parametry „Slow fuel trim” oraz  „Fast fuel trim” oscylowały jak najbliżej oczekiwanych wartości fabrycznych;
  • system posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym;
  • automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe (po osiągnięciu odpowiedniej temperatury i obrotów silnika);
  • oraz automatyczny powrót na zasilnie benzynowe w przypadku braku gazu.


Aby zrozumieć wagę przełomu, warto zgłębić zasadę działania tego systemu z uwzględnieniem problematyki systemów samochodowej diagnostyki pokładowej OBD (EOBD).

stella_obd
Stella OBD.

W 2001 roku w Europie wprowadzono normę EOBD (European On Board Diagnostic) zobowiązującą wszystkich producentów sprzedających nowe samochody na rynku europejskim do stosowania odpowiedniego ujednoliconego systemu diagnostyki umożliwiającej zastosowanie uniwersalnego oprzyrządowania diagnostycznego kontrolującego wszystkie współpracujące ze sobą czujniki i elementy wykonawcze. W szczególności działanie systemu EOBD uwzględnienia procesy mające wpływ na emisję spalin. Samochody spełniające normę EOBD są wyposażone co najmniej w:

  • dwie podgrzewane sondy lambda;
  • wydajniejsze jednostki sterujące (16 lub 32-bitowe zawierające ponad 15 tys. stałych kalibracyjnych);
  • możliwość elektronicznego kasowania pamięci celem przeprogramowania sterownika
  • możliwość zmiany wersji komunikacji z komputerem zewnętrznym;
  • zmodyfikowany system odparowania par paliwa z procedurami diagnostycznymi takiego odparowania (modyfikacja polega na zastosowaniu elektromagnetycznych zaworów, czujnika par paliwa w zbiorniku oraz testu diagnostycznego);
  • system recyrkulacji spalin wyposażony w liniowy zawór recyrkulacji sterowany elektronicznie;
  • czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym
  • czujnik przepływającego powietrza, w celu określenia ilości przepływającego powietrza oraz stopnia obciążenia silnika.

Uszkodzenie kontrolowanego elementu powoduje przesłanie sygnału do centralnej jednostki sterującej (ECU) benzyny, gdzie wiadomości te zostają odczytane oraz przeanalizowane, a następnie sterownik podejmuje decyzje o dalszym działaniu. Analiza polega nie tylko na sprawdzeniu usterek elektrycznych ale także poprawnej pracy układów pojazdu (sprawność katalizatora, szczelność układu parowania par paliwa, częstotliwość pracy czujników tlenu itp.). Zdarzało się, że ingerencja w układ zasilania wywoływała zakłócenia w pracy systemów EOBD i aktywację kontrolki MIL (Malfunction Identification Led) lub check engine (awaria silnika). Pomimo, że nie miały wpływu na poprawną pracę silnika, to były bardzo denerwujące dla użytkowników pojazdów. Podczas kalibracji systemu wtrysku w pojazdach należy zwrócić szczególną uwagę na parametry korekcji mieszanki długoterminowej – „Slow fuel trim” i krótkoterminowej – „Fast fuel trim” systemu wtrysku benzyny. Aby ograniczyć czas tracony na kalibrację systemu wtrysku gazu oraz polepszyć jego skuteczność zaczęto się zastanawiać nad możliwością wykorzystania systemu EOBD i parametrów korekcji mieszanki do ustawienia wtrysku gazu. Koncepcja w teorii jest bardzo prosta:

  • system powinien współpracować z różnymi standardami komunikacji EOBD;
  • algorytmy korekcji mieszanki powinny odpowiadać algorytmom zawartym we wszystkich sterownikach benzynowych;
  • system powinien być szybki i nadążać za zmianami parametrów EOBD.

Wszystkie powyższe kryteria spełnia nowy system wtrysku gazu współpracujący z systemem OBD (EOBD). System wtrysku gazu od strony mechanicznej jest dokładnie taki sam jak sekwencyjnego wtrysku gazu Stella. Podstawowa różnica polega na sterowniku (ECU Gaz), który oprócz zaawansowanej elektroniki wewnątrz przez dodatkowe przewody elektryczne pozwala na podłączenie komunikacji OBD z auta. Istnieją dwa typy komunikacji:

  • typ K-Line – starsze systemy OBD;
  • typ H-L – komunikacja CAN.

Zaletą systemu Stella OBD jest możliwość:

  • współpracy ze wszystkimi dostępnymi na rynku typami komunikacji;
  • układy starszego typu: PWM, VPW i ISO 9141-2 oparte na komunikacji typu K-Line;
  • jak i najnowsze typu CAN.

Dzięki możliwości komunikacji sterownika gazowego (ECU Gaz) z diagnostyką OBD auta możliwy jest odczyt:

  • parametrów korekcji mieszanki długoterminowej („Slow fuel trim”) i krótkoterminowej („Fast fuel trim”);
  • sterownik gazowy (ECU Gaz) odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu;
  • parametry „Slow fuel trim” i „Fast fuel trim” oscylują w założonych wartościach fabrycznych;
  • system posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym.

Możliwości samoadaptacyjne może ograniczać jedynie strona mechaniczna instalacji gazowej, stąd też dla pełnego wykorzystania możliwości nowego sterownika konieczne jest stosowanie najwyższej klasy precyzyjnych wtryskiwaczy gazu oraz wysokowydajnych reduktorów. STELLA OBD”, jest godny polecenia. Dotychczasowe doświadczenia w mojej firmie Eko-Pal, Auto Gaz Miszewo potwierdzają jego wysokie walory w nowoczesnych i najbardziej wymagających pojazdach. Nie ulega wątpliwości, że jest on najlepszym rozwiązaniem dla Państwa samochodu, biorąc pod uwagę stosunek ceny do jakości.

ZAMÓW AKTUALNĄ WYCENĘ !


Zapraszam
mgr inż.Dariusz Wnuk

Jeśli masz pytania skontaktuj się z nami.

Na podstawie artykułu: „Nowość 2009 - „Stella OBD” – marzenia, które się spełniają”, Jazda z Grosze nr 1(44) styczeń 2009


Z.U. Eko-Pal mgr inż. Dariusz Wnuk 80-297 Banino, Miszewo, ul. Księdza Franciszka Okroya 22 tel: 058 684 85 49, 606 794 329
NIP: 957-051-47-17 Regon: 190428489
Firma wpisana jest do ewidencji działalności gospodarczej przez Burmistrza Gminy Żukowo pod numerem ewid.149/05