logo
Miszewo, ul. Księdza Franciszka Okroya 22
poniedziałek – piątek 8.00-16.00
tel/fax 58 684 85 49, 606 794 329, e-mail:
 

 

DIESEL NA GAZ - Działanie


 
karty płatnicze

W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Zastosowanie systemu DEGAmix pozwala na zmniejszenie zużycia ON od 20 do 30 procent, przy podaniu w jego miejsce LPG (około 20 – 30 procent), który jest znacznie tańszy od oleju napędowego.

degamix działanieRozwiązanie firmy ELPIGAZ nie wymaga ingerencji w dieslowski układ zasilania zarówno w część mechaniczną (wysokociśnieniową) jak i sterownik elektroniczny. W systemie DUAL FUEL gaz LPG jest dodatkowo podawany do silnika pracującego na ON. Podstawowa dawka oleju napędowego jest wtryskiwana do komór spalania silnika, zaś dodatkowa porcja gazu - do układu dolotowego. Jej zapłon inicjuje ulegająca samozapłonowi dawka oleju. Przy normalnej jeździe pojazdem zasilanym samym ON dawka paliwa jest regulowana poprzez nacisk na pedał przyspieszenia (gazu). Po wyposażeniu pojazdu w instalację DEGAmix system samoczynnie podaje do silnika dawkę gazu. Dodanie LPG powoduje zwiększenie momentu obrotowego silnika, w wyniku czego określoną moc silnik z systemem DEGAmix uzyskuje się przy mniejszym nacisku na pedał przyspieszenia (gazu) niż przy zasilaniu tylko ON.

System DEGAmix nie podaje gazu na biegu jałowym, przy hamowaniu silnikiem oraz na wysokich obrotach.

W przypadku awarii którekolwiek z elementów systemu DEGAmix lub po przekroczeniu granicznej temperatury gazów spalinowych w kolektorze wylotowym następuje automatyczne odcięcie dopływu gazu do silnika i przejście do zasilania wyłącznie olejem napędowym. Rozwiązanie to zapewnia całkowite bezpieczeństwo silnika oraz odporność na ewentualne awarie systemu.

Moc silnika wyposażonego w system DEGAmix wzrasta o około 10-15% przy jednoczesnym wzroście momentu obrotowego nawet o 20%. W większości silników wzrost momentu obrotowego jest zauważalny szczególnie w zakresie niskich prędkości obrotowych silnika, czyli tam gdzie jest najbardziej pożądany. Pojazd ma wyraźnie lepsze przyspieszenie, a jazda jest bardziej elastyczna.

Wyniki te jednoznacznie potwierdzają opinie kierowców, obserwacje podczas jazd testowych oraz badania przeprowadzone na hamowni podwoziowej. Powyższy wykres to przykładowa, zmierzona na homologowanej hamowni podwoziowej, charakterystyka mocy oraz momentu obrotowego silnika ciągnika siodłowego DAF XF 105.460 z 2006 roku z przebiegiem 520 tys. km.

Silnik tego pojazdu zasilany wyłącznie ON osiąga moc 431 HP (deklarowana przez producenta moc katalogowa nowego pojazdu to 460 HP) oraz moment obrotowy ~2100 Nm. Po włączeniu systemu DEGAmix moc silnika wzrosła do 491 HP (wzrost aż o 14%) zaś moment obrotowy do ~2320 Nm (wzrost o 10,5%). Co więcej, wraz ze wzrostem parametrów silnika znacząco spadło zużycie ON. 

 

źródło: Elpigaz


Z.U. Eko-Pal mgr inż. Dariusz Wnuk 80-297 Banino, Miszewo, ul. Księdza Franciszka Okroya 22 tel: 058 684 85 49, 606 794 329
NIP: 957-051-47-17 Regon: 190428489
Firma wpisana jest do ewidencji działalności gospodarczej przez Burmistrza Gminy Żukowo pod numerem ewid.149/05