Instalacja gazowa w aucie polecana jest wszystkim, którzy chcą oszczędzić na paliwie. Z montażem gazu, oprócz licznych korzyści, wiąże się jeden bardzo istotny obowiązek. Będąc elementem samochodu, instalacje lpg, podobnie jak inne podzespoły, powinny być regularnie sprawdzane przez specjalistę. W ten sposób kierowcy znacznie obniżają ryzyko różnorodnych awarii oraz, tym samym, zwiększają swoje bezpieczeństwo na drodze. Co również istotne, monitorując stan instalacji, można uniknąć czasem całkiem wysokich kosztów związanych z ich naprawą lub wymianą.

 

Regularny serwis LPG – dlaczego jest tak ważny?

Tak jak w przypadku każdych przeglądów, tak i tutaj kluczowa jest regularność. Specjaliści polecają sprawdzić stan instalacji, gdy zima dobiegnie końca. Taki wiosenny serwis pozwala wykryć, czy na skutek wymagających warunków pogodowych, doszło do jakichś nieprawidłowości. Jeśli dostatecznie wcześnie nie wykryjemy, że w obrębie instalacji mają miejsce rozregulowania, problem będzie się pogłębiał. W najgorszym razie może dojść nawet do zniszczenia instalacji. To spowoduje konieczność jej całkowitej wymiany. Jak łatwo się domyślić, cena nowej instalacji gazowej znacznie przewyższa koszt przeglądu.

 

samochód na warsztacie

 

Jakie elementy są sprawdzane podczas serwisowania instalacji LPG?

 

  • Reduktor

Właściciele instalacji LPG najczęściej borykają się z problemami w obrębie tego elementu. Reduktor, określany również mianem parownika, odpowiada za kluczowy dla działania instalacji proces. Mowa o zamianie gazu ze stanu ciekłego na lotny. Reduktor jest też bardzo wrażliwy na zmiany podciśnienia. Na ich podstawie urządzenie decyduje o tym, ile paliwa należy dostarczyć silnikowi.

 

  • Filtry

Niesprawny filtr nie będzie w stanie odpowiednio oczyścić paliwa LPG.

 

  • Elementy gumowe

Gumowe węże instalacji LPG są odporne na uszkodzenia, ale z czasem tracą swoje właściwości. W efekcie przestają być szczelne w miejscach, w których łączą się z innymi podzespołami. Jeśli instalacja ma już swoje lata, na powierzchni gumy może nawet dojść do powstania cieniutkich pęknięć, które rozciągają się na całej długości węża. Na szczęście taki produkt jest bardzo tani. Problem może się za to pojawić, jeśli będziemy ignorować przegląd i nieszczelności się powiększy.

 

  • Zbiornik autogazu

Zbiornik LPG narażony jest na bardzo niesprzyjające warunki – duże ciśnienie. Producenci takich rozwiązań tak projektują ten podzespół, żeby był odporny na działanie ciśnienia i przez długi czas zapewniał bezawaryjną jazdę. Jest tu jednak jedno “ale”, o którym należy przypominać za każdym kroku. Zbiornik autogazu co pewien czas musi być poddawany legalizacji. Podczas tego procesu może się okazać, że będzie trzeba go wymienić na nowy. Legalizację należy wykonywać co 10 lat.

 

Na samym końcu warto wspomnieć o procesie znanym pod nazwą chiptuning. Takie działania pozwalają zmodyfikować funkcje silnika. Usługa przeznaczona jest dla kierowców, którym zależy na zmniejszeniu zużycia gazu. Jeśli zadaniem zajmie się specjalista, możliwe jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego.